اولویت بندی کارگاه های هیجدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران - 1396/06/05

به نام خدا

اولویت بندی کارگاه های هیجدهمین کنفرانس آموزش فیزیک ایران

 

زمان ارائه: روز سه شنبه 14/06/1396 ساعت 16:00تا 17:30 و ساعت19:00 تا 20:00   

(در صورت در خواست و وجود متقاضیان و رسیدن به حد نصاب در روزهای بعدی تکرار خواهند شد)

هزینه های پیش بینی شده (250000 ریال به ازای هر کارگاه)

احتراما اولویت بندی کارگاه های هیجدهمین  کنفرانس آموزش فیزیک ایران در  تبریز، دانشگاه فنی و حرفه ای دانشکده تبریز (14 تا 16 شهریور) به شرح زیر خدمتتان ارسال می گردد. لطفا در صورت تمایل به شرکت و ثبت نام در اسرع وقت نسبت به واریز وجه اقدام فرمایید.

(اولویت با کسانی است که زودتر ثبت نام و واریز وجه نمایند.)

کد

عنوان دوره آموزشی (کارگاه)

نام مدرس

زمان ارائه

W1

روش­های تدریس و انجام آزمایش­های ساده فیزیک الکتریسیته ساکن، جاری و الکترومغناطیس

سیروان مردوخی

16:00-17:30

W2

اندازه گیری مقادیر عناصر غیر فعال مدارهای الکتریکی(R,L,C,M)

ایوب نیکبخت

16:00-17:30

W3

شبیه­سازی­های فیزیکی

شهریار زینالی

 

16:00-17:30

W4

چگونگی استفاده از رویکردهای فعال و خلاقانه در تدریس فیزیک دهم تخصصی ( فیزیک1 پایه دهم)

اعظم سلیمانی

16:00-17:30

W5

چگونه  طرح درسی مهیج و جذاب برای فیزیک بنویسیم

(روش­های نوین تدریس، یادگیری­الکترونیکی، روانشناسی تربیتی )

سیدرضا معصومی نژاد

16:00-17:30

W6

تولید محتوای الکترونیکی بااستفاده از نرم­افزار اتوران (autoplay  media )

محمود محمدی

16:00-17:30

W7

آموزش فیزیک مربوط به فصل اول کتاب فیزیک(1) پایه دهم با عنوان ’فیزیک و اندازه­گیری. تخصصی.

( فیزیک1 پایه دهم)

هاشم حامدی­وفا

 

16:00-17:30

W8

آشنایی دبیران فیزیک با نرم افزارهای کاربردی در فیزیک و کاربست آن در کلاس

شهناز شفیع و عاطفه عارفی

19:00–20:00

W9

انجام آزمایش­های ساده فیزیک (علوم) برای دانش­آموزان

پیش­دبستانی و دبستان

تکتم عبدی

19:00–20:00

W10

آموزش فیزیک تحت زبان برنامه نویسی HTML 

رسول تازش

19:00–20:00

W11

ارائه راهکارهای مناسب برای تدریس فیزیک2   پایه11

(تخصصی فیزیک ۲ پایه یازدهم )

اشرف السادات شکرباغانی

19:00–20:00

W12

شناخت مفهوم نانو وارائه برنامه­یی برای یادگیری این مفهوم – تخصصی ( فیزیک1 پایه دهم)

طیبه مصری

 

19:00–20:00

W13

کاربرد ابزار شیرپوینت در آموزش فیزیک

طاهره گوهری و سایه آزادی

19:00–20:00

روش ثبت نام:

الف) برای ثبت نام پس از پرداخت مجموع هزینه های کارگاهها به شماره حساب 0018627582 بانک تجارت شعبه دانشگاه تهران، به نام اتحادیه انجمن های معلمان فیزیک ایران، یک کپی ار رسید بانکی که کد کارگاههای مورد نظر روی آن درج شده باشد را به ایمیل اتحادیه (Soleymani200@gmail.com و info@uipteachers.ir) یا به شماره تلگرام آقای ناصر سلیمانی با اکانت تلگرامی @soleymani200 و شماره موبایل (09141146666) ارسال نمایید. در ضمن ثبت نام تنها از طریق تلگرام یا تلفن امکان پذیر است و به درخواست ها یا رسیدهایی که از طرق دیگر ارسال شوند ترتیب اثر داده نخواهد شد. ضمنا حتما باید فیش های پرداختی را هنگام حضور در کنفرانس و شرکت در کارگاه همراه خود داشته باشید. لطفا روی فیش شماره کارگاه موردنظر خود را بصورت خوانا درج فرمایید.

ب) لطفا در صورتی که در دو یا چند کارگاه ثبت نام می کنید به ساعت ارائه کارگاهها دقت فرمایید تا با هم تداخل نداشته باشند.

پ) لطفا پس از ارسال فاکس یا ایمیل در اولین فرصت (در ساعت اداری) ظرف مدت 24 ساعت با تماس به شماره موبایل ۰۹۱۴۱۱۴۶۶۶۶یا کنترل ایمیل یا تلگرام خود نسبت به اعلام وصول به دبیرخانه کنفرانس و ثبت نام خود اطمینان حاصل فرمایید.

ت) توجه: در هزینه های پیش بینی شده (250000 ریال به ازای هر کارگاه) تخفیف ویژه برای دبیران و دانشجویان اعمال شده است.

===============================================

 

 

چکیده عناوین کارگاهها

 

 

دوره آموزشی W1:

 

چکیده:

آنچه از انجام آزمایش مهمتر است نحوه ارائه و ایجاد فضایی برای بحث و گفتگو در مورد آزمایش می باشد مخصوصا زمانی که وسیله آزمایش به تعداد گروه ها و جود نداشته و معلم مجبور است آزمایش را به صورت نمایشی انجام دهد.

اهداف

  • آموزش نحوه موثر تر انجام آزمایش های برای دست یابی به نتیجه بهتر و جذابیت بیشتر و فعال نمودن دانش آموزان و مشارکت آن ها
  • ترویج انجام آزمایش همراه با آموزش مفاهیم فیزیک به شکل جذاب

 

 

دوره آموزشی W2:

 

چکیده:

      الف) اندازه گیری کمیتهای مقاومت، ظرفیت خازن، ضریب خود القایی سلف، ضریب القای متقابل دو سلف

ب) نحوه قرار گیری آمپرمتر و ولت متر در مدار و کار با آنها

ج) آزمایش پل تار و پل وتستون، روش بستن مدار روی برِد بُرد

د) نحوه استفاده از رئوستا در تنظیم ولتاژ خروجی منبع تغذیه به مقدار مورد نظر

 

اهداف

  • مقادیر لازم برای محاسبه مقاومت، ظرفیت خازن، ضریب خود القایی سلف، ضریب القای متقابل دو سلف به صورت عملی در حین اجرای کارگاه اندازه گیری شده و با استفاده از آنها، کمیت های  مورد نظر محاسبه و با مقادیر واقعی مقایسه می شوند.

              

           

           

دوره آموزشی W3:

 

چکیده:

      شبیه سازی های فیزیکی یک محیط مجازی و جذاب برای انجام آزمایشهای فیزیکی فراهم می آورد که می تواند توسط دانش آموز به بازکشف قوانین فیزیکی کمک شایانی کند در این راستا دانشگاه کلرادو اقدام به راه اندازی سایتی بنام phet  به آدرس اینترنتی https://phet.colorado.edu/en/simulations/category/physics نموده است که به صورت آفلاین تعداد قابل ملاحضه ای از آزمایشها قابل دسترسی می باشد که در کلاسهای درس نیز قابل استفاده است

اهداف

 

  • آشنایی با شبیه سازی ها و محیط های مجازی مفید
  • کمک به بازکشف قوانین فیزیکی

           

 

 

 

 

 

 

دوره آموزشی W4:

 

چكيده:

        به دلیل نونگاشت بودن کتاب فیزیک 1 دهم و تمایل دانش آموزان به یادگیری آسانتر و خلاقانه تر با استفاده از روشهای جدید آموزش، میخواهیم به معرفی آزمایش های ساده و خلاقانه و نیز به کار گیری خلاقیت در آموزش فعالیتهای کتاب درسی فیزیک1 دهم بپردازیم.

اهداف:

  • یادگیری مفهومی اصل ارشمیدس با تکیه بر آموخته های دانش آموزان در علوم نهم
  • یادگیری فعالیتهای کتاب درسی فیزیک 1 دهم با استفاده از کاردستی های خلاقانه
  • چگونگی طراحی پوسترهای کاربردی منطبق بر اهداف هر بخش کتاب درسی

           

 

 

 

دوره آموزشی W5:

 

چكيده:

      در این کارگاه شرکت کنندگان با هوشهای مختلف در بحث آموزش آشنا شده و با روشهای مختلف علاقمند سازی و فعال شدن دانش آموزان در کلاسهای فیزیک و طرح درس الکترونیکی آشنا می شوند  

اهداف:

 

  • توانمند سازی دبیران فیزیک یا علوم برای طراحی دروس تعاملی ، هوشمند و دانش آموز محور
  • معرفی منابع برای تهیه محتواهای مورد نیاز برای طرح درس ( عکس ،فیلم ، فلش،.......)
  • آشنایی با نرم افزارها تولید محتوا ، آزمون ساز و ارائه
  • آشنایی اجمالی با روش ساخت وسایل آزمایشگاهی ساده   

 

 

 

 

دوره آموزشی W6:

 

چكيده:

       در این کارگاه به معرفی و آموزش کار با نرم افزار autoplay  media می پردازیم . در عصر جدید یادگیری و آموزش با روش های جدید با محتوای الکترونیکی از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو ضرورت ایجاب می کند که در این مسیر قدم برداریم. با یادگیری این نرم افزار می توان به تولید محتوای الکترونیکی پرداخت و در این مسیر مفاهیم فیزیکی را همراه با فیلم، عکس، انیمیشن و ... به نمایش گذاشت. در این صورت درک و فهم فیزیک افزایش می یابد و کلاسی جذاب تر خواهیم داشت. ضمنا این نرم افزار کمک می کند تا بتوانیم آزمون سازی انجام دهیم و دانش آموزان را ارزشیابی کنیم.

 

 

اهداف:

 

  • توسعه علاقه و انگیزه و گسترش مهارت یادگیری دانش آموز
  • تولید محتوای الکترونیکی
  • بهبود هوش نظزی و عملی دانش آموز و مقدمه چینی برای ایجاد یک نوع اکتشاف
  • آزمون سازی و سنجش دانش آموزان

 

 

 

دوره آموزشی W7:

 

چكيده:

        همة اندازه­گيري­ها در فيزيك و به طور كلي در علوم، تا اندازه­اي غير دقيق­اَند، به طوري كه آنچه را كه گاه مقدارِ «واقعي» يك كميتِ فيزيكي مانند طول، بازه­ی زماني، دما و ... مي­نامند نمي­توان يافت. به هر حال فرضِ اين كه مقدارِ «واقعي» وجود دارد منطقي به نظر مي­رسد و برآوردِ حدودی (بازه­ای) كه اين مقدارِ «واقعي» را در بر مي­گيرد مورد نظر یک آزمایشگر است. به بیانی دیگر چون مقدارِ «واقعي» برای ما قابل حصول نيست تلاش خواهيم كرد تا چگونگي يافتنِ دقيق­ترين مقدار، كه به كمك مجموعه­اي از اندازه­گيري­ها مشخص مي­شود، و چگونگي برآوردِ دقت و درستي اين مقدار را نشان دهيم.آموزش مفاهیم اصلی در مبحث اندازه­گیری و برآورد خطا.

 

اهداف:

 

 

  • آموزش مفاهیم اصلی در مبحث اندازه­گیری و برآورد خطا.

 

 

 

دوره آموزشی W8:

 

چكيده:

        آموزش نرم افزارهای مفید که در امر تدریس مباحث فیزیک یا جهت طراحی آزمایشهای مجازی و یا برای طرح سوال و نگارش آن استفاده می شود

 

 

اهداف:

 

  • آشنایی دبیران فیزیک با نرم افزارهای کاربردی در فیزیک
  • به کاربستن این نرم افزارها در کلاس درس و جذاب نمودن بیشتر فیزیک برای دانش آموزان   

           

 

 

 

دوره آموزشی W9:

 

چكيده:

        انجام تعدادی آزمایش ابتکاری و یا ساده از کتابهای علوم و بنیانگذاری فهم علمی بر پایه آزمایش برای دانش آموزان

اهداف:

  • پیش بردن دانش آموزان به سوی تفکر منطقی وعلمی و پایه ریزی برای فهم فیزیک
  • ایجاد انگیزه برای درس علوم

 

 

 

 

 

دوره آموزشی W10:

 

چكيده:

          در نظام آموزش و پرورش آنچه که امروز مطرح است، استفاده از فناوری­های جدید به ویژه رایانه، تکنولوژی­ها و برنامه­های وابسته به آن از جمله شبیه­سازی­های رایانه­ای و شیوه­های بهره­گیری از آنها است. کارگاه مد نظر به آموزش فیزیک تحت زبان برنامه نویسی HTML  می­پردازد که قابل استفاده در تبلت­ها، موبایلها، لپ تاپ­ها و... می­باشد، این امر باعث می­گردد دانش­آموزان بتوانند در هر زمان و مکان استفاده نمایند .

اهداف:

 

 

  • معلمان با آموزش فیزیک تحت زبان برنامه نویسی HTML  آشنا شوند.

 

 

 

 

 

دوره آموزشی W11:

 

چكيده:

        کتاب فیزیک2 پایه یازدهم از کتابهای نونگاشتی است که سال تحصیلی 97-96 برای اولین بار  در  پایه11 ارائه می گردد. هرچند به نظر محتوای کتاب چندان تغییری نسبت به کتاب فیزیک سوم قدیم نداشته است اما در بیان و چگونگی ورود مباحث به کتاب تازگی هایی وجود دارد که نیاز به تامل در چگونگی تدریس این مباحث  دارد.

اهداف:

 

  • بررسی  کتاب جدیدالتالیف فیزیک2 پایه یازدهم
  • اراية روش تدریس مناسب برای تدریس کتاب فیزیک2 پایه یازدهم
  • پیشنهاد راهکار های متفاوت برای تدریس مباحث مختلف کتاب فیزیک2 پایه یازدهم
  • چگونگی اجرای راهکار های متفاوت برای تدریس مباحث مختلف کتاب فیزیک2 پایه یازدهم

 

 

 

دوره آموزشی W12:

 

چكيده:

        فناوری نانو، علم دستکاری ماده در محدوده 100-1 نانومتر است. این فناوری قابلیت ها و مزایای زیادی را برای بهتر زیستن و پیشرفت های سریع پزشکی و اقتصادی فراهم کرده است.در کتاب درسی،اینکه دانش آموز بداند نانو یعنی چه ؟ وهمچنین تفاوت بین نانو ذره ونانو لایه را از حفط بگوید کافی است ولی لمس کردن این مفاهیم ودرک آن با آزمایش برای دانش آموزان ، تفکر" ما می توانیم" را ترویج خواهد دادکه خود مبنایی برای تشویق آنان در زمینه تحقیق در این حوزه می گردد  .در این پژوهش خلاصه یی از کارگاه وبرنامه های برای یادگیری بیشتر این مفهوم ارائه گردیده است.

اهداف:

 

  • شناخت مفهوم نانو وارائه برنامه یی برای یادگیری این مفهوم
  • ارائه حداقل 10 آزمایش ساده با کمترین امکانات در باره مفهوم کاربردی نانو

 

 

 

 

دوره آموزشی W13:

 

چكيده:

      با توجه به رشد سریع تولید محتوا در دنیای امروزی، به کارگیری از روش­های سنتی کارآمد نخواهد بود. از این رو یکی از ابزارهای مناسب برای تولید، مدیریت و به اشتراک گذاری محتوا، ابزاری به نام شیرپوینت است. شیرپوینت شامل مجموعه ای از تکنولوژی های چند منظوره تحت وب که بر روی یک ساختار فنی قوی قرار گرفته است که ما را در تولید محتوای مناسب برای آموزش  درس فیزیک یاری می کند.

اهداف:

 

  • آشنایی با یک ابزار الکترونیکی برای آموزش
  • کاربرد "ابزار شیر پوینت" در آموزش فیزیک